Logo iGer.nl Services

Visie

Binnen iGer hebben we een Visie die we graag willen uitleggen. Ik Ger wil dit graag toelichten. Het kan helpen bij "waarom er bepaalde adviezen" worden gegeven bij de Websitebouw en andersoortige ICT aangelegenheden.

Mijn Visie:

Houd het veilig, effectief, gezond, eenvoudig en onderhoud het goed.



Voorgeschiedenis

Onderstaand geef ik je uitleg over het ontstaan van mijn visie. Een vrij uitgebreid stuk voor de geintresseerden.

Vanaf het prille begin van internet ben ik aktief binnen de ICT wereld. Enerzijds als hobby maar ook binnen een ICT afdeling van een grote Gezondheidszorg instelling waarbij mijn werkzaamheden waren; Helpdesk, Internet installateur en Onderhoudsmonteur op locatie, Server en Backup onderhoud.

Van mijn hobby kon ik dus mijn werk maken. Helaas ... duizenden euro's hebben mijn (soms) onnodige opleidingen binnen de instelling gekost. Ook was ik betrokken bij de intrede van de automatisering, zoals het "Verpleging Rapportage Systeem", EPD (Electronisch Patienten Dossier). En elke keer zag ik miljoenen verdwijnen in software aankopen en updates, die naar mijn mening niet nodig waren geweest.

Allereerst zie je een aantal vertegenwoordigers verschijnen in dure pakken, die je vervolgens uitleggen dat je echt niet zonder dit sofwarepakket kunt. En bedenk goed. De verpleging zelf verzint zoiets niet. Die vraagt er niet om. Nooit. Het zijn vaak de ICT Managers die geen enkel benut hebben van wat verpleging nodig heeft. Zij denken dan dat ze de verpleging er een plezier mee doen.

OK. Je hebt dit pakket als Verantwoordelijk Manager voor al je medewerkers aangekocht voor (maar) een paar miljoen. Iedereen zogenamd blij. Maar na verloop van tijd begint het "echte verdienmodel" voor de software verkoper. De pakketten moeten worden ge-update op alle 500 computers bij de verpleging. Kassa. Ook zijn er uiteraard de maandenlange "error" meldingen bij de nieuwe software. "Ja dan dient u het update pakket te kopen".

Je ontkomt niet meer aan deze updates. Het is een geld verslindende afhankelijkheid, die verboden zou moeten worden in een sector die geld nodig heeft voor de verzorging en behandeling van mensen die hulp nodig hebben. Al deze miljoenen komen niet terecht bij de verpleging en dus niet bij de hulpvragende cliënt.

Sterker nog. Al deze zogenaamde verbeterende software systemen geven de verpleging alleen maar meer werk achter een computer. Terwijl ze nou juist zo graag "met mensen werken". Toen ik in 1981 als hulpverlener binnen Provinciaal Ziekenhuis te Santpoort begon, kon ik binnen 20 minuten de belangrijkste rapportage schrijven van 30 cliënten in 1 enkele map. Ook de verantwoordelijk Behandelaar en andere hulpverleners hadden hier inzicht in.

Nu kost het de verpleging minsten anderhalf uur tijd om over 8 cliënten te rapporteren. Elke vorm van hulp wordt binnen het EPD gespecificeerd. "Wat zei de client?". "Wat deed jij als Hulpverlener?". "Hoeveel minuten duurde het contact?" etc. Los van de andere veelvuldige verplichte rapportage tussendoor, zoals registraties van temperatuur etc. De systemen zijn totaal doorgeslagen in alles vastleggen, zodat je maar niet aansprakelijk gesteld kan worden door de client of familie of Gezondheidszorg Inspectie.

Omdat ik niet meer wilde meewerken aan deze miljoenen euro's ICT verspilling binnen de Gezondheidszorg heb ik bij een baan-switch in 2008 ervoor gekozen ook mijn eigen ICT bedrijf te beginnen. Vanaf daar is ook mijn huidige Visie ontstaan.

Ik had dus een duidelijke les geleerd: Meer en duurder is binnen de ICT niet automatisch beter.


Mijn Visie:

Houd het veilig, effectief, gezond, eenvoudig en onderhoud het goed.


Website bouwen? Zo moet het

Ga eerst goed de server inregelen - de Hosting. En zorg voor een 100% score op de server t.a.v. de laatste internetnormen. Bij iGer is deze score altijd 100%. Vervolgens ga je de website in "Eenvoud" bouwen zodat hij snel en gezond kan blijven. Bezoekers van je website blijven doorgaans niet langer dan 10 tot 20 seconden op je website. Hoe eenvoudiger en doeltreffender de website, hoe sneller een bezoeker komt waarheen hij wil gaan op je website. Bewegende afbeeldingen of teksten of teveel teksten geven de bezoeker een doolhof, waardoor ze uiteindelijk wegklikken buiten je website. Dan heb je dus je doel gemist. Meer is niet beter.

Zorg er dus voor dat hetgeen je wilt informeren meteen of via 1 klk op je website meteen in beeld komt bij de bezoeker.


Nog wat uitleg

Graag wil ik je de volgende ervaringen en argumenten voorleggen:

De Hosting

Indien je een website bezoekt zie je een website. Logisch. Indien je een Mercedes ziet staan, zie je de buitenkant, een Mercedes. Wauw ... denk je dat is een dure aankoop. Daar is veel geld voor neergelegd. Die auto zal je niet snel in de steek laten. Dat klopt.

Wat je echter niet ziet is dat deze Mercedes een heel klein gaatje in de benzinetank heeft, waardoor hij altijd benzine verliest. Ook heeft hij geen reserveband aan boord. Daarnaast wordt deze Merceds nooit onderhouden. Je zult zeggen ... dat is dom. Tja ... precies hetzelfde gebeurd bij 60% van de website Hosting en website bouw.

Indien ik een website overneem van klanten doe ik altijd eerst een uitvoerige test op de vorige Hosting. Bij ongeveer 60% staan de (onzichtbare maar zo belangrijke) server en DNS instellingen niet goed. Zo ontbreekt er: IPv6, HTTPS (SSL), DNSSEC, DMARC, DKIM, SPF, HTST etc. Voor meer info zie: IPv6, DMARC etc..

En laten die goed ingestelde eigenschappen nou juist het allerbelangrijkste zijn alvorens je een Website online gaat zetten. Het is als een boom planten die geen wortels kan trekken. Die blijft zwabberen en gaat uiteindelijk omvallen.

Website Layout

Vaak zie je binnen websitebouw dat ervoor wordt gekozen om zoveel mogelijk bewegende of complexe onderdelen toe te voegen. Dat kan via bewegende afbeeldingen of via (aangekochte extra) software. Ookwel "Website animaties" genoemd. Ook zie dat er vaak wordt gekozen voor CMS Website Thema's die veel onderhoud nodig hebben of regelmatig ge-uodate moeten worden. Deze eigenschappen hebben de volgende gevolgen:

  • De website wordt stukken trager.
  • Google Index zal de website sneller "links" laten liggen omdat deze te zwaar is en te traag. De Google Index Score is daardoor minder en de website komt niet zo snel bovenaan bij een zoekopdracht. Google wil graag iets verkopen (via advertenties) en wil het liefst eenvoudige websites met goede SEO en veel tekst en enkele afbeeldingen. Alles wat er meer op een website wordt gezet, ziet Google als belemmering.
  • Indien het aangekochte CMS Website Thema's zijn, dienen deze (betaald) te worden ge-update. Je blijft als het ware dus betalen omdat het thema te zwaar is.
  • Het Onderhoud van de website is zwaarder en dus duurder.

Onderhoud

Vaak denken website eigenaren dat als ze een dure website online hebben gebracht, dat de website klaar is voor de komende maanden en jaren. Helaas is dat niet zo. Een website heeft elke week onderhoud nodig. Binnen het internet veranderen naemlijk elke dag de internet normen waarop websites zijn afgestemd. Ga je geen onderhoud plegen gaat de website niet meteen omvallen, maar zul je hoe langer je wacht, meer werk zullen moeten verrichten om alles weer in orde te krijgen. Net als bij het onderhoud van een auto. Daarnaast loop je het risico dat je website wordt gehacked of off-line gaat door een error.

Onderhoud aan een website betekent:

  • Regelmatig een backup maken.
  • De Database opschonen.
  • Spam verwijderen.
  • Software updaten.
  • CMS Website Thema's updaten of herschrijven.

Ga je van bovenstaande adviezen afwijken, krijg je gegarandeerd snel of later het volgende:

  • Je gaat onnodig veel betalen voor enkele (onnodige) frutsels op je website.
  • Je website wordt minder effectief, wordt minder snel gelezen en je mist je doel.
  • Je kunt je website verliezen door een onherstelbare Database.

Conclusie:

Houd het veilig, effectief, gezond, eenvoudig en onderhoud het goed.