Logo iGer.nl Services

Mededelingen

Zie ook: Laatste Onderhoud

Hieronder vindt je de laatste belangrijke mededelingen. Standaard ontvang je een e-mail met daarin een link naar de laatste Mededelingen. Je kunt deze e-mail Notificaties op AAN of UIT laten zetten via je eigen Ticket Systeem.

10 Oktober 2021, 12:14 uur

Ticket Systeem

Vanaf nu kun je binnen het Ticket Systeem naar de vorige en volgende Ticket gaan van een Onderwerp. Indien er meer pagina's van een zelfde Ticket Onderwerp zijn, verschijnt er boven onder de Titel een Vorige en/of Volgende knop. Indien je hierop klikt ga je dus naar de vorige of volgende pagina van dit Ticket Onderwerp.

3 Oktober 2021, 10:58 uur

HTST Probleem

Sinds kort krijgt de Heldesk een aantal hulpvragen omtrent de melding "HTST - Website niet veilig". Allereerst werd aangenomen dat dit bij een enkele Deelnemer het geval was, maar omdat dit probleem zich ook bij andere Deelnemers voordoet, zijn we gaan zoeken op internet naar vergelijkbare problemen. Wat blijkt. Dit probleem komt veel voor vanaf ongeveer 2018, maar door recente aangescherpte Browser updates, nu nog vaker.

Voor meer info zie: HTST Probleem - Geen veilige website.

2 Oktober 2021, 10:56 uur

Kosten voor het jaar 2022

Alle Deelnemers hebben een e-mail ontvangen met een link naar een bericht in hun Ticket Box.

Thema: Kosten
Desbetreffende map: | Belangrijk |

Login op Mijn Tickets.

5 Juli 2021, 11:59 uur

Notificaties van Mededelingen

Wegens belangrijke mededelingen heeft iGer de Notificaties van Mededelingen bij alle Deelnemers vanaf 1 juli 2021 op AAN gezet. Er wordt geadviseerd deze op AAN te laten staan. Wil je evengoed geen belangrijke Mededelingen meer ontvangen, geef dit dan even door via het Ticket Systeem.

Gehacked en Ransomware

Zoals je weliswaar de laatste dagen in het nieuws hebt kunnen lezen worden er steeds meer websites gehacked en via Ransonware geblokkeerd, waardoor je dus eerst geld moet betalen alvorens je weer gebruik kunt maken van je computer of website. Overheden, Supermarkten, Grote bedrijven. Alles wordt de laatste tijd gehacked. Zie Security.nl - Ransomware.

iGer doet er alles aan om dit te voorkomen. Zo hebben we extra strenge beveiliging op de Servers en de Websites van deelnemers gezet. Toch kan niet worden uitgesloten dat een Server of een Website in de toekomst een keer gehacked kan worden. Indien dit in uitzonderlijk geval gebeurd, heeft iGer nog de Backups die om de 4 uur worden gemaakt. Deze kunnen dan worden teruggezet. Deze backups worden van de laatste 48 uur gemaakt.

Indien een website meer dan 48 uur geleden is gehacked, kan een backup van een geheel account met website teruggezet worden van 1 maand geleden. Deze backups van 1 maand geleden worden apart binnen iGer bewaard.

Advies

  1. Ben je gehacked? Ga dan niet betalen. Meld dit meteen aan iGer via Contact.
  2. Als je dus regelmatig artikelen publiceert, controleer dan dagelijks je website op een goede werking door in te loggen zodat je bij geconstateerde problemen meteen een backup van 4 uur (tot 48 uur) geleden terug kunt laten zetten.
  3. Indien je artikelen en afbeeldingen publiceert op je website, bewaar deze afbeeldingen dan en sla je gepubliceerde artikelen op in .txt (kladblok) formaat met de desbetreffende datum. Zo kun je in geval van nood altijd nog je laatste artikelen opnieuw publiceren indien er een backup terug gezet moet worden die 1 maand geleden werd gemaakt.

Meer info op: Wiki - Ransomware.

Windows updaten - Windows 11

Deze belangrijke melding is voor de deelnemers die Windows gebruiken. De update van Windows 10 naar het nieuwe Windows 11 (later dit jaar) is gratis, maar officieel worden alleen computers met enigszins recente processoren ondersteund. Hierbij een aantal zaken die belangrijk zijn t.a.v. de aanstaande (automatische) update naar Windows 11:

  1. Windows 11 heeft strenge vereisten o.a: Processor en ingeschakelde TPM (Trusted Platform Module). Zie alle Vereisten.
  2. Binnen het internet wordt er al veel geschreven over de problemen van Windows 11. Er heerst zoals altijd veel onduidelijkheid. En ook Microsoft verandert weer van alles.
  3. Microsoft spreekt wel van een 'zachte ondergrens'. Gebruikers met een oudere processor kunnen Windows 11 straks wel installeren, maar krijgen dan een waarschuwing. Mogelijk worden zulke apparaten op langere termijn dan niet meer door Windows 11 ondersteund, ook al werken ze in eerste instantie wel.
  4. De Windows 10 ondersteuning via updates stopt per 2025. Je kunt dus gewoon Windows 10 (met updates) blijven gebruiken, zonder te updaten naar Windows 11.

Conclusie: Het updaten is alleen voor zeer gevorderde gebruikers. En zelfs zeer ervaren Windows gebruikers komen in de problemen met het updaten, met alle gevolgen van dien. Met als resultaat (niet ondenkbaar) een onwerkbare computer.

Advies

Als je niet een zeer ervaren Windows gebruiker bent, ga dan niet updaten. Vanwege allerlei veiligheids en privacy issues (al jaren) wordt door iGer al heel lang aanbevolen om over te stappen naar MacOS of Linux. Indien gewenst kan iGer je verdere info geven over het overstappen naar MacOS of Linux. Hulp bieden bij Windows zijn we al jaren geleden mee gestopt. Dit is onbegonnen werk, omdat Windows de Privacy, Veiligheid en Gebruiksvriendelijkheid niet voorop heeft staan.

Meer info op:

  1. RTLnieuws.nl - Alleen recente chips worden ondersteund (Aanbevolen).
  2. Microsoft.nl - Algemene info Windows 11.
  3. Microsoft.nl - Windows 11 Vereisten (Aanbevolen).

31 Maart 2021, 19:38 uur

Google Analytics

Google heeft vandaag het volgende aangekondigd.

Op 31 maart 2021 worden de Servicevoorwaarden van Google Analytics geüpdatet voor alle Google Analytics-klanten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA). Als onderdeel van deze wijzigingen worden de Servicevoorwaarden voor Google Analytics die van toepassing zijn op uw Google Analytics-account overgedragen van Google LLC aan Google Ireland Limited. De wijzigingen worden van kracht op 30 april 2021. Dit betekent dat de Servicevoorwaarden die van toepassing zijn op uw gebruik van Google Analytics vanaf 30 april 2021 een overeenkomst zijn tussen Google Ireland Limited en uw bedrijf. Dit is niet van invloed op enige rechten of verplichtingen onder de Servicevoorwaarden van Analytics die vóór 30 april 2021 waren overeengekomen tussen Google LLC en uw bedrijf.

Vanwege bovenstaande; vanwege de moeilijkheidsgraad van de Statistsieken en omdat Google Analytics het openen van de pagina's op de Website behoorlijk kan vetragen, is bij alle Deelnemers die Google Analytics niet aktief gebruiken de Google Tag Manager op de desbetreffende websites op UIT gezet, waardoor ook de Google Analytics Statistieken niet meer worden bijgehouden.

De desbetreffende AVG pagina (Disclaimer & Privacy) van de desbetreffende websites zijn daarbij ook herschreven.

Indien de Deelnemer wel statistieken wenst, kan dit worden aangevraagd bij de Helpdesk. Samen kijken we dan wat de beste Statistiek mogelijkheden zijn voor de desbetreffende website.

3 Maart 2021, 20:04 uur

Wachtwoorden op Mijn iGer

Vanwege aanvullende veiligheidsoverwegingen zijn de Wachtwoorden uit de Mijn iGer pagina verwijderd. Elke Deelnemer heeft namelijk inmiddels de Wachtwoorden ontvangen per ProtonMail en deze zelf op een veilige plek opgeslagen. Indien je de Inloggegevens kwijt bent geraakt, kun je deze opnieuw aanvragen bij de Helpdesk.

26 Februari 2021, 10:56 uur

Notificaties

Vanaf vandaag kun je ook via je e-mail Notificaties ontvangen bij de laatste iGer Mededelingen en het Groot Onderhoud aan de Servers. Zie Notificaties.

21 Februari 2021, 09:33 uur

Ticket Systeem

Vanaf 21 februari 2021 wordt het eigen ontwikkelde Ticket Systeem in werking gesteld. Dit Ticket Systeem heeft een aantal belangrijke voordelen zoals:

  • Het heeft een eigen Notificaties Systeem.
  • De inlog is hetzelfde en samen met Mijn iGer.
  • De berichten kunnen beter worden gearchiveerd.
  • Het heeft geen onveilige software Updates via derden.
  • De Tickets kunnen worden gekoppeld aan je eigen Upload Map.
  • Het Systeem is niet gebasseerd op een database, dus veel veiliger.
  • De software is geheel zelf ontwikkeld en geschreven zodat alles makkelijk aanpasbaar is.

Inloggen doe je op: Inloggen - Mijn Tickets.

1 December 2020, 20:18 uur

TES Persoon

Vanaf vandaag kun je als Domein Eigenaar een TES Persoon benoemen die in geval van 'Nood' jou belangen kan behartigen indien je dat zelf niet meer kunt. De TES Persoon (die zelf ook toestemming geeft) wordt dan met Voor- en Achternaam en e-mailadres opgenomen binnen je Mijn iGer pagina. Voor meer info zie TES Persoon.

23 September 2020, 16:09 uur

Cookie Melding

Binnen alle Websites zijn de Cookie Meldingen verwijderd. Officieel is een Cookie melding verplicht, mits je de geladen gegevens van een websitebezoeker anoniem maakt.

Sinds kort zijn alle inkomende website gegevens anoniem gemaakt, waaronder bij Google Analytics. Dat betekent dat deze Cookie Meldingen (voorheen onderaan het scherm) zijn vervallen. Indien je om welke reden dan ook alsnog deze Cookie Melding wilt weergeven, geef dit dan even door aan je Webmaster.

BTW

Bij de Belastingdienst verandert er elk jaar wel iets.
Na advies vanuit de Belastingdienst en de Kamer van Koophandel kan het volgende worden gemeld:

  • De tarieven die op de Kosten x pagina worden gemeld zijn de netto bedragen (wat jij aan iGer betaald). Over deze bedragen hoeft (vooralsnog) geen extra 21% BTW betaald te worden.
  • Website Eigenaren kunnen vanaf het jaar 2020 als Onderneming de Kosten x van iGer opgeven bij de Belastingaangifte als Aftrekbare Kosten waardoor je dus in feite minder betaald.
  • Van de inkomsten bij iGer gaat 36,65 % + 5,45 % = 42,1 % naar de Inkomstenbelasting en Bijdrage ZVW.
  • Van de overige inkomsten wordt betaald:
    • Kosten Domeinnamen.
    • Kosten ICT apparatuur.
    • Software Licentie kosten.
    • Kosten Internet Verbinding.
    • Kosten -Op Naam- Registraties.
    • Self Managed PureSSD Server huur (Schiphol).

4 Juni 2020, 15:10 uur

Opslag Index

Deze informatie is voor Deelnemers die de HDD Opslag als extra Services hebben afgesproken:

De HDD Opslag voorziening heeft als belangrijkste taak, alle foto's op je website op te slaan binnen een locatie die niet aan de Server is verbonden. Er wordt dan voor de Deelnemer een opslag locatie gereserveerd. Op deze wijze kun je de website en database klein houden en kan de Helpdesk je Media Bibliotheek en Database regelmatig opschonen.

Als Extra voorziening werden de afbeeldingen uit de Website ook handmatig door de Helpdesk opgeslagen in een overzicht binnen je HDD Opslag - Index. Dit is voor de Helpdesk veel werk, omdat alle afbeeldingen nagekeken moeten worden op het juiste formaat en de juiste bestandsnaam. Ook moeten van alle afbeeldingen kleine thumbnails gemaakt worden.

Het blijkt in de praktijk echter moeilijk voor de Deelnemer om de Afbeeldings bestanden (ge-upload naar de Media Bibliotheek) goed te nummeren, goed te comprimeren en op het goede formaat aan te leveren. Deze bestanden werden door de Helpdesk gebruikt voor het aanmaken van de Opslag Index en FotoShows.

Daarnaast werd er van elke afbeelding voor: De Server, HDD Opslag, De HDD Opslag - Index, en Back-ups op een Externe locatie, 4 kopieën gemaakt van elke afbeelding. Sommige Deelnemers hebben meer dan 30.000 originele afbeeldingen. Dat betekent dus een gigantische hoeveelheid afbeeldingen op zeer veel verschillende locaties.

Derhalve is besloten om deze automatische HDD Opslag - Index voorziening te laten vervallen en krijgt deze voorziening als alternatief dat er op verzoek van de Deelnemer FotoShows en Foto Overzichten door de Helpdesk aangemaakt kunnen worden. Deze kunnen dan via een ShortCode binnen een bericht of pagina in je website getoond worden. In 1 FotoShow kunnen maximaal 999 afbeeldingen getoond worden.

Dat betekent het volgende:

  • De afbeeldingen worden (zoals voorheen) om de zoveel tijd uit je Media Bibliotheek verwijderd en opgeslagen op je HDD Opslag. Daarin verandert dus niets.
  • Voor Deelnemers die geen originele foto's in mappen hebben aangeleverd zal de HDD Opslag - Index link niet worden getoond binnen de website.
  • Indien je een FotoShow wilt opnemen binnen je Website of een Foto Overzicht wilt tonen, dien je de originele afbeeldingen (per gecomprimeerde map) aan te leveren op minimaal 1024px (langste zijde). De Helpdesk zal dan als extra service de afbeeldingen op correcte wijze: her-nummeren, comprimeren en verkleinen. Je ontvangt dan een link naar je FotoShow of Foto Overzicht. Op deze wijze gaan er geen details verloren in de afbeeldingen en blijft de essentiele informatie van een afbeelding behouden.

15 April 2020, 11:55 uur

LinkedIn - Foto Groep

  • Voor alle Deelnemer die een LinkedIn account hebben is er de mogelijkheid om deel te nemen aan de LinkedIn Foto Groep. Je kunt dan je eigen beste foto's plaatsen.
  • Indien je nog geen LinkedIn account hebt, kun je dit aanvragen via: Registreren.

1 April 2020, 11:16 uur

CMS Website

28 Maart 2020, 10:57 uur

Mijn iGer

De naam van de Mijn Service pagina is verandert in de Mijn iGer pagina.
Dit was uiteindelijk wat duidelijker. Net zoals bij "Mijn Univé" en "Mijn Centraal Beheer".
Op de Mijn iGer pagina staan alle belangrijke gegevens van je Services.

Meer info hierover (en over het inloggen hierop) op: Mijn iGer.

Google Analytics

Zoals eerder gemeld is er de afgelopen weken hard gewerkt aan het implementeren van de uitgebreide Google Analytics Statistieken. Inmiddels lopen deze voorzieningen 24x7 voor elke Statische en CMS Website. Indien je hieraan wilt deelnemen kun je dit doorgeven aan je Webmaster.

Meer info hierover op: Google Analytics.

8 Maart 2019, 15:25 uur

Nieuwe Layout

Zoals je kunt zien heeft de iGer Website een nieuwe layout. De volgende veranderingen zijn doorgvevoerd:

  • De Website is overgezet van CMS Website naar Statische Website. Met een Statische Website:
    • Is de website veel sneller in het laden.
    • Krijgt de website een betere score binnen Google Zoeken.
    • Kan het “Informatie en Handleiding” deel en de "Mijn iGer" pagina worden samengevoegd.
    • Bestaan er meer en betere mogelijkheden om lezers te informeren.

23 Januari 2020, 14:14 uur

Google, SEO, URL en groot Onderhoud

Dit bericht is bestemd voor alle Deelnemers met een CMS Website die op een /submap/ staat, zoals bijvoorbeeld:

https://www.mijndomein.nl/blog/

Het internet verandert razend snel en ook de Google Zoekmachine Index. In het begin bij de oplevering van je website is ervoor gekozen om je CMS Website in een bepaalde submap (zoals /blog/) te plaatsen. Dit had verschillende redenen. Inmiddels zijn er binnen het SEO Google Search een aantal zaken verandert waardoor het beter is om je CMS Website direct in de /root/ van je domein te plaatsen, zoals:

https://www.mijndomein.nl/

Vanaf 25 januari 2020, 09:00 uur zullen alle desbetreffende websites uit deze /blog/ submap worden gehaald en direct worden geplaatst binnen de /root/ van het desbetreffende domein. Dit heeft de volgende voordelen:

  • De Database van je website krijgt een nieuwe aangepaste naam.
  • Je CMS Website hoeft niet meer (zoals voorheen) via een snelle forward te verwijzen naar je submap /blog/ maar komt direct binnen je /root/ dus zal sneller laden op je [Home] pagina.
  • Andere implementatie voordelen voor het onderhoud.

Wat verandert er voor de lezer of jou?

Eigenlijk niets. Het enigste verschil is dat je binnen je browser niet meer de submap zoals /blog/ ziet staan.

Belangrijk

Indien je bovenstaande wijzigingen niet wenst, dien je voor 25 januari 2020, 09:00 uur dit aan de Helpdesk te laten weten. We dienen dan naar een andere oplossing te zoeken.

Meer info op: https://support.google.com/webmasters

4 Juli 2019, 20:57 uur

Flickr

Omdat Flickr Foto Service vanaf 2018 veelvuldig problemen heeft met zijn eigen website en er daarnaast vanaf mei 2019 teveel problemen zijn met deze Foto Service (zie Flickr Problemen), adviseer ik deze Foto dienst niet meer aan bij bestaande en nieuwe Deelnemers.

Vanaf vandaag kunnen Foto Albums ook op de eigen HDD Opslag worden opgeslagen en behoud je op deze wijze eigen controle over je fotobestanden. Zo kun je (tegen vergoeding) een grote opslag schijf reserveren. Je foto-albums kunnen daarna op eenvoudige wijze worden ingevoegd binnen je Statische of CMS Website. Daarbij is binnen de Blog een diashow mogelijk. Daarmee komt er dus na 11 jaar een einde aan de service die ik verleende m.b.t. Flickr.

15 Juni 2019, 09:33 uur

Server en Opslag

Server

Vernieuwing Server24

Op 14 juni 2019 heeft een belangrijke upgrade plaats gevonden. Server24 is na precies 2 jaren continu draaien geheel vernieuwd en heeft nu in vergelijking met de vorige server:

  • Dubbel zoveel Intel Xeon processoren.
  • 4 x zoveel intern RAM geheugen.
  • 3 x grotere harde SSD schijf.

Ook het mogelijke beschikbare Dataverkeer (traffic) is vervijfvoudigd. Daarnaast zijn alle software pakketten vernieuwd, opgeschoond en aangekochte licenties opnieuw gesynchroniseerd.

Wat betekent dat voor mij?

Dat betekent dat website(s) nog veel sneller laden, en de inhoud zoals foto’s ook in een fractie van een seconde sneller getoond kunnen worden. Dat komt omdat op Server24 maar een kleine groep iGer Deelnemers aangesloten is, in tegenstelling tot grote Hosting bedrijven waar je de snelheid, het geheugen en de opslag met honderden gebruikers moet delen.

Opslag

Sommige Deelnemers hebben aangegeven HDD Opslag te willen reserveren voor hun aanzienlijke data. Deze mogelijkheden zijn de afgelopen maanden uitgezocht en aangekocht. Hieronder de 3 mogelijkheden die er zijn (al dan niet gecombineerd):

[1] Website Opslag

  • Data wordt opgeslagen op een SSD schijf binnen de website zelf in een verborgen /directory/ van je website.
  • De data kan heel snel worden aangeroepen.
  • Alleen de webmaster heeft toegang tot deze schijf.
  • Binnen je CMS Website Systeem kun je wel zelf data in je [Media] bibliotheek plaatsen.

[2] Stack Opslag

  • Data wordt opgeslagen binnen de Stack - Opslag en kan worden bekeken binnen een browser.
  • De Deelnemer kan een map aanmaken op zijn PC die met extra software op je PC “automatisch” wordt gesynchroniseerd met de Stack - Opslag.
  • De data wordt gecodeerd opgeslagen op een HDD schijf en kan iets vertraagd zijn bij het aanroepen.

[3] HDD Opslag

  • De data wordt opgeslagen op een aan de VPS aangekoppelde HDD schijf.
  • De Deelnemer krijgt een SFTP FileZilla software account met een veilig overdracht protocol. Hiermee kan de Deelnemer snel “handmatig” data synchroniseren.

De bovenstaande 3 vormen van Opslag kan worden geïmplementeerd in kleinere HDD Opslag pakketten.

Vorm [1] en [3] kunnen goed worden gebruikt voor het snel aanroepen van data binnen je website.

Op verzoek kan je Webmaster via Remote Hulp bovenstaande keuzes (dus op afstand) op je PC implementeren.

Backups

Alle data die een Deelnemer op bovenstaande “iGer Opslag” plaatst dient hij/zij zelf als kopie thuis te bewaren. Dit omdat sommige Opslag voorzieningen (geen of) onvoldoende zekerheid op goede back-up garanderen. De tussenpozen kunnen bijvoorbeeld te lang zijn. Bijvoorbeeld kan een laatste back-up 4 uur oud zijn, terwijl jij net 3 uur geleden foto’s op je website hebt geplaatst. Ik heb al jaren goede ervaringen met de WD My Passport portable 4TB van ongeveer 118 euro. Deze kun je snel via USB aan en afkoppelen aan je PC en is ongeveer zo groot als een SmartPhone.

Heb je nog vragen?

Dat kan ik me heel goed voorstellen. Het blijft moeilijke ICT materie. Stel je vragen gerust via de Helpdesk.
Domme vragen bestaan niet.

9 Juni 2019, 08:30 uur

Server24 upgrade

Server24 is ge-upgrade naar de laatste versie php 7.3.6, mysql 8.0 en mariadb 10.3.15.

Vanaf nu is dus php 7.3.6. en mariadb 10.3.15 beschikbaar op alle websites. Standaard worden alle domeinen voorzien van deze versies.

Meer info op: Kinsta.com - PHP